03.04.2017

Коллаборативні завдання PISA. Математична грамотність

У 2015 р завдання є не просто інтерактивними, а ще й коллаборативного (або ж інтерактивними завданнями на спільне рішення - точна термінологія не усталилася). Сенс поняття - завдання вирішується колективно: учасник повинен дослідити запропоновану йому нову систему спільно з іншим учасником. Наприклад, вони вдвох повинні підібрати оптимальні параметри температури води, освітленості та інші характеристики середовища в новому акваріумі, щоб в ньому найкраще жилося віртуальним рибкам екзотичного виду. Справа ускладнюється тим, що учасники спілкуються один з одним не безпосередньо, а через чат, і кожен бачить і може управляти тільки своєю частиною пульта управління і спочатку не знає про параметри управління, доступних іншому учаснику. Їх можна дізнатися в процесі спільного обговорення в чаті, і в ньому ж спланувати і реалізувати стратегію спільного обстеження цієї біотехнологічної системи. Тут будуть діагностуватися такі компоненти спільної діяльності як встановлення і підтримання взаєморозуміння з партнером і організація спільних дій щодо вирішення завдання. Ця спільна діяльність досить складна, оскільки школярі повинні експериментувати з багатофакторної системою і потім управляти нею, а для цього потрібно зрозуміти і домовитися, як будуть розподілені функції при обстеженні.
Для підготовки своїх учнів до розв'язання коллаборативних задач з математичної грамотності, заздалегідь необхідно продумати задачу на спільне прийняття рішень, яка б могла охопити усі три напрями PISA. Хочу запропонувати Вам одну із таких задач, яка є власною розробкою, оскільки наразі іншомовні задачі такого типу відсутні.

Основна ідея таких задач як описано вище, полягає у тому, що учні розбиваються на чотири групи (за змістовими областями PISA), що не мають можливості, на початку, взаємодіяти одна з одною. Кожній з груп пропонуюється вирішити свою задачу, яка є частиною загальної задачі. Умова задачі та запитання до неї ставиться у відповідінсть кожній групі компютерною програмою, яка спілкується у чаті з учасниками груп. Після розв’язання кожною з груп задачі, програма об’єднує учнів у спільний чат, де вони мають можливість прийняти спільне рішення до загальної задачі. Уся складність полягає в тому, що в разі невірно розв’язаної задачі хоча б однієї з груп, рішення може бути не однозначним або прийнято невірно.
            В нашому випадку у якості програми, що задаватиме запитання групам та в подальшому об’єднувати їх буде вчитель математики, який має змогу, на сьогоднішній день, реалізувати це за рахунок сервісів хмарних технологій (наприклад, googledrive або onedrive) або будь-яких відомих соціальних мереж тощо.
Отже, умова задачі орієнтована на чотири змістові області із врахуванням усіх видів діяльності та соціальних, особистих ситуацій.

Загальна задача. Дмитро вирішив завести акваріумних рибок. Проте, про їх різновиди та умови розведення йому нічого не відомо. Допоможіть Дмитру вирішити дану проблему.


ГРУПА 1
Задача 1 «ВИБІР РИБОК»
Дмитро задумав завести акваріумних рибок. Порадившись із користувачами українського форуму акваріумістів Aquaforum, його вибір зупинився на сімействі карпових: «барбус суматранський» (рисунок 1).

Рис.1
Дізнавшись про рибку із Вікіпедії, Дмитро зробив для себе наступні замітки:
Суматранські барбуси — активні зграйні рибки і доволі агресивні по відношенню до інших риб. У зграйці від 6 осіб ведуть себе доволі мирно (при повноцінному харчуванні) і зайняті більше один одним ніж рибами інших видів. Об'єм води на 1 рибку становить 8 л, причому довжина ємкості має бути як найбільша.
ЗАВДАННЯ. Допоможіть Дмитру визначити кількість барбусів, яку йому потрібно придбати. Об’єм акваріума в межах від 40 л до 100 л.


 ГРУПА 2
Задача 2 «АКВАРІУМ»
Стіл, на якому буде розташований акваріум має квадратну форму. Дмитро розташував акваріуми різних форм та виконав наступні ескізи, де заштрихував частину стола, що залишилась.


ЗАВДАННЯ. Укажіть рисунок, на якому площа заштрихованої частини стола є найбільшою, щоб у Дмитра була можливість ще працювати за ним.


 ГРУПА 3
Задача 3 «TOP ПРОДАЖІВ»
Діаграма, зображена на рисунку, містить інформацію про кількість продажів у Інтернет-магазині акваріумів різних форм за останні три місяці. По горизонталі відмічено місяці, а по вертикалі – кількість проданих акваріумів. Тип акваріуму та відповідний його об’єм подані у таблиці нижче.
№зр
Тип акваріуму
Об’єм, л

1
Кутовий (трикутної форми)
68

2
Круглий
44

3
Квадратний
80

4
прямокутний
82



ЗАВДАННЯ. Користуючись наведеною інформацією, визначити із вказаного періоду форму акваріуму, який займає TOP продажів.


ГРУПА 4
Задача 4 «Інтернет-магазин»
Для купівлі комлекту акваріума у Дмитра є 2000 грн. Він часто заходить у магазин «AquaCity», щоб зясувати ціни на деякі товари. В цьому магазині можна придбати готовий комплект акваріуму (акваріум + компресор + освітлювач + нагрівач). Але й можна придбати окремо акваріум, компресор, освітлювач, нагрівача та скласти свій власний комплект. Ціни у магазині на ці товари представлено у таблиці:
Товар
Ціна, грн

Готовий комплект акваріуму, ємність 50 л, тип квадратний
2196

Акваріум, ємністю 80 л
960 або 1264

Компресор
205 або 319

LED Освітлювач
246 або 450

Нагрівач
199 або 430

Завдання 1. Дмитро хоче зібрати для себе комплект. Яку найменшу й яку найбільшу вартість можна заплатити в цьому магазині за усі складові? Чи варто йому складати власний комплект?

Завдання 2.  У магазині пропонується на вибір три різні типи акваріумів, два різних види компресорів, й два типи нагрівачів. При цьому є лише один вибір LED освітлювача. Скільки різних комплектів акваріумів може скласти Дмитро із запропонованих складових товарів?

P.S. Якщо ж у Вас виникне бажання щодо зауважень або вдосконалення даної задачі, чекаю у коментарів та радий буду поспілкуватись із однодумцями.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Новини

Математична топологічна гра "Розсада"

Сьогодні в рамках тижня математики серед учнів 8 класу відбувся турнір із топологічної гри «Розсада», яку винайшли математики Джон Конвей та...